monreve

Alla inlägg den 5 juni 2014

Av Fru A - 5 juni 2014 09:30

Sista dagen innan avslutningsveckan, sista lektionen någonsin med min underbara bygg/el tvåa! Oj va jag kommer sakna dem nästa år! Det trodde jag ALDRIG i början av förra terminen när stämningen var kass, eleverna uppkäftiga och jag en sur-tant!


Men oj va de har växt som personer! De är glada, mysiga, kan ta uppgifter på allvar, schysta mot varandra och mig... sådan kontrast mot "skitungarna" i bygg/el klassen under dem... de vidriga ettorna! Visst finns det guldkorn även där men mestadels vill man ta dem i kragen och kasta ut dem. Men de kan växa till sig de också antar jag!


Nästa år kommer jag att ha 3 kurser franska, steg 3-4-5, två engelska 5 (bygg/el och teknik), en engelska 6 (teknister) samt en engelska 7 (teknister). Mestadels killar alltså. Är egentligen bara i franskan det är lite tjejer... men även om det är kul med blandade klasser så känner jag verkligen att det är enklare att undervisa grabbar generellt. Haft så många drama-queens under åren. tjejer som inte gjort ett skit under året och som kommer sista veckan och bölar och ber om fler chanser. På allvar har jag sedan varit med om att man gett dem chanser men de väljer att åka till Mallorca/Magaluf/Ibiza och tror att chansen finns kvar när de kommer hem... sedan är det ju lärarens fel om de får F och de går till rektorn och bölar igen.. suck! Skillnad då på grabbarna som inser att de inte presterat under året och förstår varför de får betygen också. Nu gereraliserar jag väldigt, jag vet... men min uppfattning är att tjejer tror att de ska komma någonvart med lite tårar, tjat och påtryckning från föräldrar. killar inser att de måste kämpa under året för höga betyg.


Nu låter det som att jag avskyr mitt jobb, det är helt tvärtom. Och jag kan sakna kontakten jag lättare får med tjejerna... men i slutet av läsåret är det underbart att ha "enkla" klasser. Och visst finns det toppenduktiga grabbar med höga betyg! I min tekniketta får jag 4 A:n (alla killar) samt 3 B:n (också killar). Och inget tjafs. Alls.


Åter till betygsättning nu... hang in there alla lärare, ett par veckor till!

Presentation


Välkommen till min blogg om resan mot att bli mamma. Jag, fru A, och min man J har försökt under en längre tid utan att lyckas och vi håller nu på att genomgå en utredning för att ta reda på varför vår dröm är så ouppnåelig för oss..


Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Tror du att du kommer besöka denna bloggen igen?
 Nej, hamnade här av en slump och den är inte intressant för mig
 Antagligen inte
 Förmodligen någon mer gång
 Ja, det tror jag!
 Definitivt!

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12
13
14 15
16 17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards